Zarządzanie kampanią wyborczą
Zarządzanie składa się z pięciu faz: planowania, organizowania, motywowania, kontrolowania i usprawniania. Ponieważ kampanii wyborczej nie prowadzisz sam również do etapu planowania weź tych, którzy pomogą Tobie zdobyć szczyt. Jako ten który chce pokonać rywali i przekonać wyborców musisz najpierw swoim poplecznikom dowieść, że masz wizje i potrafisz planować.
Przypominam Tobie z niwy OiZP, że planowanie to proces obejmujący wytyczanie drogi, uświadamianie przeszkód, znajdowanie sposobów ich pokonywania oraz sprzymierzeńców. Jak planować?
I. Zapomnij na chwilę o Twoich dzisiejszych możliwościach materialnych i pozamaterialnych
II. Wyłącz sędziego oceniającego i weryfikującego przedwcześnie - włącz myślenie konstruktywne
III. Weź kartkę papieru min. A-3 na której wszystko zapisuj – bez tego to tylko marzenie
IV. Przeanalizuj warunki początkowe - w jakiej sytuacji jesteśmy dziś ?,
V. Określ mierzalny cel - czego dokładnie chcesz np. jak niżej
1.[konkretny] Co chcesz osiągnąć-jak zmieni się Twoje życie gdy go osiągniesz? 2.[mierzalny] Jak możesz zmierzyć cel i postępy? 3.[osiągalny] Jak możesz przeformułować cel by zależał tylko od Ciebie? 4.[istotny] Co czyni go takim ważnym? 5.[terminowy] Kiedy zaczniesz i skończysz? 6.[nieobojętny] Co Ciebie w nim ekscytuje? 7.[rozwojowy] Jak można go rozwinąć ?
VI. Cel główny podziel na mniejsze i wytycz harmonogram, pamiętając, że niektóre Wasze poczynania są możliwe zgodnie z obowiązującym prawem tylko w czasie od ogłoszenia wyborów do dnia rozpoczęcia ciszy… A pozostałe zawsze czyli, że budowanie marki osobistej rozpoczyna się w dzień po wyborach…
VII. Opracuj dokładne strategie i taktyki realizacji celu politycznego i komunikacyjnego.
VIII. Zdefiniuj grupy docelowe wyborców i tych, którzy na nich wpływają.
XI. Ustal przeszkody materialne i pozamaterialne i drogi ich przezwyciężenia - opracujcie też plan awaryjny tzw. B, a może i C
X. Określ sprzymierzeńców - kto i co Wam może pomóc…
Tak przygotowany plan przedstaw Twoim sprzymierzeńcom i przedyskutujcie go zgodnie z zasadami burzy mózgów czyli oddzielając fazę pomysłów od ich oceny / weryfikacji. I stwórzcie plan kampanii wyborczej oraz plany na sytuacje kryzysowe B i C.
Wspólnie wypracowany plan, powinien stać się modelem, na którym oprzecie organizowanie oraz wykonanie i który będzie fundamentem do procesów motywowania, kontroli i usprawniania.
Im precyzyjniej i bardziej szczegółowo zaplanujecie tym szybciej i skuteczniej zorganizujecie i zrealizujecie. No i w fazie kontroli będzie mniej korekt. A i motywacja zyska szanse na samopodtrzymywanie.
Ci którzy popełniają więcej błędów przegrywają z tymi, którzy popełniają mniej ! To prawda oczywista, ale choć każdy ją zna nie każdy się do niej stosuje.
Ci co przegrywają najczęściej:
1] popełniają błędy z niwy zarządzania ,
2] rezygnują z wiedzy i umiejętności trenerów zewnętrznych od perswazyjnego zjednującego przemawiania,
3] studiują mało wnikliwie i bezrefleksyjnie pozycje literackie z niwy perswazyjnego / agitacyjnego przemawiania publicznego,
4] uszczuplają poziom swojej inteligencji emocjonalnej,
5] pewność siebie przeistoczyli w butę…
Głosy Twojej rodziny, przyjaciół, koleżeństwa, sąsiadów i znajomych to za mało by zdobyć mandat ! Musisz odpowiednio wykreować swoją markę osobistą (patrz. str. 127-149 poradnika "Rozbudź w sobie wójta,..., radnego,..., mówcę perswazyjnego" ). Uczynić swoje imię rozpoznawalnym, a postawy, poglądy i działania akceptowalnymi. Tak aby w godzinie próby wyborca stawiając krzyżyk przy Twoim nazwisku miał pewność, że roztropnie wybiera. Głosuje na najlepszego kandydata. Człowieka swojego, a zarazem charyzmatycznego. Lidera który poprowadzi do lepszego jutra.
Organizowanie i realizacja wymagają funduszy. Na czym Ci nie wolno oszczędzić? Czego nie możesz pominąć?
Jest tylko jedna forma kampanii wyborczej, w której wprost możesz dowieść dlaczego właśnie to masz być Ty ! Tak to oczywiście spotkania z wyborcami gwarantujące interakcję. Małe od drzwi do drzwi, średnie i duże i te w czasie przedwyborczym i te typowo agitacyjne. Tylko podczas spotkań bezpośrednich dowiedziesz, że Ty właśnie:
1] gwarantujesz najwięcej korzyści,
2] zminimalizujesz najracjonalniej ciężary jakie ponosić będą dla dobra wspólnego, a które u Twojej konkurencji byłyby gigantyczne,
3] jesteś najbardziej podobny do nich, bo te same rzeczy są dla Was ważne…
Różnorodność popłaca...
Kontakt bezpośredni to po pierwsze, drugie i trzecie rzecz najważniejsza fundamentalna, ale nie może być jedyną formą agitacji. I to choćby z tej racji, że ktoś kto nie może spojrzeć w oczy wyborcom będzie na każdym płocie i we wszystkich mediach. Liczni chowają się za plakatami, niebieskim ekranem, ścianami studia radiowego czy pseudonimami na licznych forach…
W mediach zaistnieć musisz. W jakiej intensywności będziesz korzystać z komunikacji pośredniej z wyborcami zdecydują Wasze możliwości. Głównie finansowe i osobowe.
Jak ruszycie głowami i podejdziecie po inżyniersku to może się okazać, że kampania niskobudżetowa dorówna efektywnością wielkopartyjnej sponsorowanej przez wszystkich obywateli. Reklamówki w Internecie kręcone aparatem fotograficznym z wyjściem na mikrofon zewnętrzny za kilka tysięcy złotych mają oglądalność nie gorszą od tych kręconych kamerami za kilkadziesiąt tysięcy itp. A hasło wyborcze opracowane wspólnie z Twoim sztabem zgodnie z moimi wskazówki (patrz. str. 175-176 poradnika "Rozbudź w sobie wójta,..., radnego,..., mówcę perswazyjnego") może być bardziej chwytliwe od zleconego specjalistom...
Jak zwiększyć Twoją renomę? Jak utrwalić markę osobistą zdobytą podczas spotkań bezpośrednich z narodem?
1. Audio-video reklamówkami i audio reklamówkami
2. Debatami
3. Wywiadami indywidualnymi i zogniskowanymi
4. Plakatami, ulotkami, nadrukiem w ruchu na ludziach, na środkach komunikacji, na statkach powietrznych typu sterowiec i balon...
5. Twoją stroną www i elektronicznym biuletynem informacyjnym
6. Twoim video-blogiem i blogiem
7. Mailingiem i sms-ami
8. Za pomocą serwisów i platform : społecznościowych, opinii, dziennikarstwa obywatelskiego, instruktażowych…
9. Sondażami i ankietami
10. Reklamą w prasie papierowej i elektronicznej: płatnej, darmowej i własnej…
W mediach społecznościowych buduj markę osobistą na trzech płaszczyznach: indywidualnej, reklamowej i współpracy z liderami opinii… Zanim w nie wejdziesz przygotuj swoją w nich obecność. Ustal: a] zasady poruszania się-regulamin obecności, b] osoby odpowiedzialne, c] co samodzielnie, a co ze specjalistami.
Zapamiętaj dobrze masz stosowną markę osobistą, gdy jesteś rozpoznawalny i mówią o Tobie:
1) Wizjoner świadomy swojej użytecznej społecznie misji
2) Uczciwy, przestrzegający zasad, lojalny, dotrzymujący obietnic
3) Konsekwentny, spójny, świecący przykładem
4) Posiadający dużą wiedzę-autorytet
5) Ciekawy świata i ludzi oraz inspirujący innych
6) Odważny, silny i wierny wartościom uniwersalnym
7) Odpowiedzialny, zaangażowany patriotycznie, społecznie
8) Realizujący marzenia i działający z pasją
9) Okazujący innym szacunek dając poczucie, że są ważni i wartościowi
10) Dzielący się z innymi wiedzą i doświadczeniami...
Czy jesteś gotów o ubieganie się o jeden z foteli: posła, senatora, europosła, wójta, burmistrza czy prezydenta miasta? Czy jesteś gotów stanąć w szranki o jeden z mandatów radnego ?
Jeśli TAK, to odpowiedź na poniższe pytania.
I. Czy zdajesz sobie sprawę z dominacji wizerunku nad kompetencjami ? Czy potrafisz wykreować swój wizerunek jako skutecznego i lojalnego gospodarza oraz patrioty? Czy potrafisz właściwie zbudować markę osobistą i skierować się ku charyzmie? Czy wiesz że wyborcy szczegółowo skanują Twój wygląd (sylwetkę, twarz, ubranie, zęby i włosy), zapach, grację, sposób mówienia i maniery? Czy potrafisz wszystkie te elementy tak kreować, by uwypuklać atuty i minimalizować niedostatki?
II. Czy wiesz jakie argumenty racjonalne trafiają do wyborców? Czy wiesz jak formułować argumenty emocjonalne by chwyciły za serca i właściwie skreślili na karcie wyborczej -Twoje nazwisko? Czy wiesz jak perswadować argumentacją rzeczową?
III. Czy potrafisz kompensować bariery komunikacyjne tak, że to wszystko co mówisz jest słyszane, zrozumiane, zaakceptowane, zapamiętane i powtarzane nieobecnym zgodnie z Twoją intencją?
IV. Czy wiesz, że wyborcy chętniej nastawiają ucho na krytykę? Czy wiesz, że pamiętają wszystkie wpadki i defekty? Czy wiesz dlaczego tak jest i jak to wykorzystać?
V Czy wiesz jak zamiast krytyki przeciwnika, w 30 sekund wypromować siebie? Jak używać języka korzyści ? Jak apelować? Jak wykorzystywać w kampanii zasadę lustra?
VI. Czy potrafisz prześwietlać swoich przeciwników? Czy potrafisz słabości przeciwników wykorzystywać do swojej kampanii nie brudząc jej? Czy wiesz co znaczy być inteligentnie i empatycznie szczerym?
VII. Czy jesteś gotów na oczernianie Ciebie przez prowadzących brudną kampanię i ich sprzymierzeńców? Czy jesteś gotów walczyć z przeciwnikiem uważającym, że "cel uświęca środki"?
Jeżeli na którekolwiek z pytań odpowiedziałeś NIE, to znaczy że za mało wnikliwie przestudiowałeś mój poradnik „Rozbudź w sobie wójta,…, radnego,.., mówcę perswazyjnego ”.
Znaczy to też, że trzeba Tobie szkoleń ze mną. Polecam:
A] dla całego sztabu wyborczego i sympatyków mój wykład o komunikacji perswazyjnej zjednującej,
B] dla tych, którzy wespół z Tobą będą agitować warsztat 1 / 2 / 3 dniowy,
C] indywidualny mentoring dla Ciebie czy Ciebie i najbliższej świty Twojej.
Wszystko w zależności od tego jak głęboko ugór agitacyjnego przemawiania zamierzasz "przeorać" i w ilu współagitujących chcesz zainwestować. Moje szkolenia nie dają 100% pewności wygranej w wyborach.
Ale dzięki nim znacząco zwiększysz prawdopodobieństwo zwycięstwa !
Zyskasz stosowną ekspercką wiedzę i potrzebne umiejętności !
I jeszcze zwiększysz swoją charyzmę !
Powodzenia i do miłego zobaczenia.
Andrzej Rajczewski